MKB SOCIAAL - GA HIER NAAR DE CARRIEREHANDDRUK® - SNELLE TRANSITIE NAAR NIEUWE BAAN OF BIJ PERSOONLIJKE ONTWIKKELING
´Ik kan wel zeggen dat ik er nu weer van geniet´
Foto: Lojain Al-Thelaya
Geveld door epilepsie en andere problemen verloor Malinda Wongok in 2014 haar baan en kwam ze, uiteindelijk, in de bijstand terecht. Die eerste jaren was dat een uitkomst: ze kón simpelweg niet werken. Maar gaandeweg kreeg ze last van het nietsdoen, van het gebrek aan structuur. Malinda: ‘Ik voelde me een slechte moeder, omdat ik mijn kind niet kon onderhouden.’
Volgens het Centraal Planbureau ben je langdurig werkloos als je meer dan een jaar zoekt naar een baan. De Europese Rekenkamer schat hun aantal in 2020 op 83.000. Voor deze mensen wordt het moeilijker om werk te vinden, naarmate ze langer thuis zitten. Dat komt enerzijds doordat zij vaardigheden verliezen (scarring), vertelt het Centraal Plan Bureau (CPB). Anderzijds zien werkgevers de langdurige werkloosheid als een teken van gebrekkige productiviteit (signalling).
Scarring en signaling zorgen ervoor dat organisaties deze mensen liever niet aannemen. Maar zo maken ze niet efficient gebruik van de capaciteiten van deze mensen, stelt het PPB, en remmen ze de economische groei.
Jan Dijkstra, jobcoach bij Sociaal naar Werk, herkent de weerstand van werkgevers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. ‘Maar,’ zegt hij, ‘er is een quotumwet, bedrijven móeten wel.’ Hij wijst daarnaast op de huidige arbeidsmarktkrapte: ‘Dat iemand lang thuis zit, zegt niets over hun motivatie wanneer ze aan de slag zijn. Het zegt ook niets over de kwaliteit van hun werk. Bedrijven doen zichzelf dus tekort door deze mensen bij voorbaat af te wijzen.’
‘Ik vond het idee van een baan ook niet prettig.’
Malinda begrijpt de weerstand van werkgevers wel. Ze deed inmiddels wat vrijwilligerswerk. Maar toen ze weer ging solliciteren, bleek dat bedrijven het niet met haar aandurfden. Zelf twijfelde ze ook of ze het wel kon volhouden: ‘Ik vond het idee van een betaalde baan toen niet prettig.’
Waarom ze toch solliciteerde? Malinda: ‘Omdat ik alle hulp niet meer wilde. Ik wilde het weer zelf doen.’
Malinda zocht contact met Jan, een oude bekende. Tegelijkertijd kwam ze via het Sociaal Wijk Team in contact met Tiem, een organisatie die mensen naar zo (begeleidt) werk begeleidt. Via Tiem heeft Malinda nu binnen Sociaal naar Werk een werkervaringsplek.
Voor Malinda aan de slag ging, vulde ze samen met Jan een E-integratie formulier in. Aan de hand van die assessmentmodule vertelde Malinda wat ze voor werk wilde doen en waar ze goed in is. Ze bespraken ook wat voor menstype ze is en in welke situatie ze tot bloei komt.
Jobcoach Jan Dijkstra: ‘We verdiepen ons in de persoon van de kandidaat. Daar passen we de baan op aan – niet andersom. Op die manier begeleiden we mensen in een uitkeringssituatie, maar ook medewerkers die hun baan kwijtraken, of vanwege ziekte of een arbeidsconflict thuis zitten. Het doel is altijd: langdurige inzetbaarheid.’
Dat Jan de baan aanpast aan de kandidaat is een bewuste strategie, Jan legt uit: ‘Vaak vinden mensen resultaten belangrijker dan voldoening. Ze ervaren werkdruk in plaats van werkgeluk. Dat heeft gevolgen voor hun welzijn én voor de bedrijfsresultaten.’
In navolging van gelukonderzoeker Leo Bormans (zie artikel Loopbaanvisie themanummer Geluk) wordt dit gedefineerd als een algemene tevredenheid met het werk dat we doen. Die tevredenheid hangt af van 4 factoren:
Hoe hoger je op deze factoren scoort, hoe groter je werkgeluk.
Jan: ‘Door je te richten op werkgeluk maak je de weg vrij voor langdurige inzetbaarheid.’
‘Deze aanpak leidt tot sociale innovatie: je vernieuwt de manier waarop in jouw organisatie gewerkt wordt. En dan wel zo dat zowel de arbeidsproductiviteit als de kwaliteit van leven daarbij gebaat zijn.’
Daarmee zegt Jan: door te werken aan duurzame inzetbaarheid en sociaal maatschappelijk welzijn van ondernemer en medewerkers, verbeteren óók de economische prestaties van de organisatie.
Uit het assessment van Malinda kwam naar voren dat ze graag in een kantooromgeving bezig wil met een voor haar te bevatten takenpakket. Ze hoopt zich van daaruit verder te ontwikkelen.
Jan creëerde een plek voor haar bij de receptie aan de Burgemeester Drijbelsingel in Zwolle.
Malinda: ‘In het begin was ik heel moe, ik moest erg wennen. Nu is dat minder. Ik pak veel zelf op. Als er bijvoorbeeld een pakketje wordt afgegeven, stuur ik geen mail dat het klaar ligt, maar dan breng ik het even langs. Zij blij met de service, ik met de beweging.’
Vind ze het leuk? Malinda, lachend: ‘Ja. Ik kan wel zeggen dat ik er van geniet.’
Ook Jan is tevreden: ‘Ze is niet bang om vragen te stellen komt met originele oplossingen. Ze is nog maar pas begonnen en helpt nu anderen al met inwerken. Daar heb ik bewondering voor.’
Naar verwachting zal Malinda de komende maanden zo ver re-integreren, dat ze kan uitstromen naar een reguliere baan – misschien via een sociaal detacheringsbureau, misschien direct in loondienst.
De Structura-Groep en Jan Dijkstra hebben hun krachten verenigd in MKB Sociaal: Jan richt zich op loopbaanbegeleiding, de Structura-Groep op bedrijfskundig advies over sociale innovatie. Yvonne de Haan en Maartje Roozeboom sloten zich bij hen aan: ze helpen mkb-ondernemers met hun mvo-communicatiestrategie.
Overweegt u sociale innovatie, of wilt u meer weten over het onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op.
MKB Sociaal - Samen een maatschappeiijke uitdaging!
Eekwal 24
8011 LD Zwolle
MKB Sociaal is een onderdeel van MKB in Transitie
Deze website is milieuvriendelijk gebouwd!
Realisatie: Marcel van Jansen ©2023