Waarom mvo loont – en hoe je erover vertelt (6 tips) - MKB Sociaal
Mvo leidt tot meer winstgevendheid – en die winst bestaat uit meer dan geld. Lees wat je met jouw mvo-activiteiten bereikt en hoe je erover vertelt.
Waarom mvo loont – en hoe je erover vertelt (6 tips)
We leven in spannende tijden: het is steeds lastiger om personeel te vinden en de mensen die voor je werken, verwachten dat je mee gaat met je tijd: de bedrijfsvoering moet duurzamer, het team inclusiever en productieketen transparanter. Terwijl HRM zich buigt over de vraag hoe je goed personeel binnenhoudt en corona zijn spike door het tandwiel van de economie steekt, vraag jij je misschien af hoe je maatschappelijk verantwoord kunt ondernemen met behoud van winst.
Het korte antwoord: maak je geen zorgen, want maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) leidt vanzelf tot meer winstgevendheid.
De winst van maatschappelijk verantwoord ondernemen
Het lange antwoord: die winst bestaat niet alleen uit geld. Lees maar eens mee.
Je bespaart geld
Natuurlijk bespaar je als je materialen hergebruikt. En na aftrek van de investeringen leveren ook energiebesparingen geld op.
Je werknemers zijn gemotiveerder en productiever …
Maar heb je er wel eens bij stilgestaan wat sociaal ondernemen doet met de motivatie van je medewerkers? Mensen die werken op een mvo-organisatie zijn daar vaak trots op. Ze zijn gemotiveerder, productiever en minder vaak ziek.
… en blijven langer in dienst
Dat maatschappelijke aspect kan zich overigens ook op de interne organisatie richten. Als jij hen bij de organisatie betrekt, er bent als het even wat minder gaat, ze een rol geeft waar ze zich in kunnen vinden, dan groeit hun vertrouwen in jouw werkgeverschap. En dat uit zich, hoe kan het ook anders, in loyaliteit.
Langere dienstverbanden leiden tot lagere werving- en selectiekosten. Bovendien hoef je niet steeds mensen in te werken, waardoor de productiviteit van je personeel en de kwaliteit van hun werk op peil blijft.
Je krijgt een goede reputatie
Als jij in je bedrijfsvoering rekening houdt met je werknemers, je klanten, de samenleving en de natuur, dan heeft dat onvermijdelijk gevolgen voor je reputatie. Het is niet voor niets dat veel ondernemingen praten over hun mvo-activiteiten – maar daar kom ik zo op terug.
Je klanten zijn trouwer
Die reputatie bindt klanten: ze zijn tot 7% trouwer aan mvo-bedrijven dan aan ´gewone´ bedrijven. Zelfs als de prijs wat hoger ligt.
Trouwens, investeerders zijn eerder bereid om te investeren in een bedrijf dat ‘goed doet’, dan in een bedrijf dat niet maatschappelijk verantwoord opereert.
Je wordt wendbaarder en innovatiever
Net als je personeel verwachten je klanten meer diversiteit op de werkvloer. Beluister deze podcast van MVO Nederland maar eens.
Toch komen klanten en investeerders niet alleen bij jou omdat je sociaal onderneemt. Ze herkennen ook de kwaliteit die ontstaat wanneer je je oor te luisteren legt en daardoor beter inspringt op marktveranderingen. Bovendien leidt een divers personeelsbestand tot meer innovatie en betere beslissingen. Daardoor doen bedrijven die inclusief werven het op den duur ook financieel beter dan ondernemingen waar maar één type mens werkt.
Vertel erover!
Social responsibility, zoals mvo ook wel genoemd wordt, betaalt zich dus ruimschoots uit. Zeker als je erover praat, want zo maak je je omgeving deelgenoot van jouw ontwikkelingen. Maar hoe pak je dat aan? Ik geef je 3 tips:
Ga na wat je al doet
Allereerst biedt de Structura Groep een praktisch overzicht van 9 bedrijfsaspecten die je kunt doorlichten op maatschappelijke relevantie. Ongetwijfeld doe je al dingen waarover je kunt vertellen. Breng die in kaart.
Ga het gesprek aan
Praat daarnaast met je medewerkers en managers, met leveranciers, financiers en andere stakeholders. Vraag hen wat ze willen. Wat daarvoor nodig is en hoe jij hen als werkgever daarbij kan ondersteunen.
En praat met collega-ondernemers. Jouw vragen zetten hen op scherp. Jij trekt je op aan hun plannen. Gedeelde ervaringen inspireren en we kunnen allemaal wel wat positieve energie gebruiken.
De hero’s journey: vertel niet alleen over het resultaat
Schrijf de verhalen ten slotte op - maar niet alleen de resultaten. Want weet je wat mensen echt betrokken houdt? De weg ernaar toe. Inclusief obstakels en foute afslagen. Elke storytelling-expert zal je vertellen dat een verhaal zonder tegenslag niet inspireert.
Dus vertel de buitenwereld (en de interne organisatie) over je plannen. Neem ze mee in de uitvoering ervan. Constateer openlijk als het misgaat, deel je verbeterplannen en vier de resultaten zodra die er zijn. Ja, er is lef nodig om zo’n hero’s journey te vertellen. Maar als je gelooft in je plannen, is het niet onoverkomelijk spannend om te vertellen waar je mee bezig bent.
Zelf schrijven of uitbesteden?
En zo kom ik langzaam op mijn eigen introductie. Mijn naam is Maartje Roozeboom. Ik schrijf al jaren voor B2C en B2B bedrijven – in het Nederlands en Engels. De laatste 6 jaar heb ik me als zzp’er gespecialiseerd in het schrijven van bedrijfsverhalen die zowel eerlijk als inspirerend zijn, conversiegericht en vindbaar in Google.
Ik constateer dat we in spannende tijden leven. Tegelijkertijd zie ik een zoektocht naar hoe het ook kan. Startups komen met verrassende oplossingen, gevestigde bedrijven maken werk van beloftes over diversiteit, personeelswelzijn, duurzaamheid. Die drive wil ik verder aanjagen, want:
- we kunnen allemaal wel wat inspiratie gebruiken.
- met die verhalen stimuleren we anderen om ook een steentje bij te dragen.
- ik geniet ervan om nuchtere do-gooders in het zonnetje te zetten.
Jij hebt jouw onderneming, ik heb mijn pen. Samen vertellen over jouw mvo-inspanningen. Mijn aanbod is tweeledig:
Allereerst kan ik jouw verhalen opschrijven voor je eigen kanalen – een website of een blog. Daarnaast kan ik ze delen op MooiSaam: een online platform over duurzaamheid, inclusiviteit en het sociale karakter van mensen en bedrijven in de regio Zwolle.
Geïnteresseerd?
Neem dan eens contact op voor een vrijblijvend gesprek, lees meer over mijn achtergrond of ontdek MooiSaam.
- Maartje Roozeboom
- 22 aug 2022
